Inhoud
DOSSIER GAMES STUDIES
Redactioneel
Martijn van der Burg
Hoewel computerspellen al meer dan vijftig jaar bestaan (de speelkast Pong uit 1972 wordt doorgaans gezien als de vroegste echte videogame), ontstond game studies als een zelfstandig academisch veld pas aan het begin van de eenentwintigste eeuw. Tot dan toe ontfermden bestaande disciplines als mediastudies en cultural analysis zich over het eerste cultuurwetenschappelijke onderzoek naar games. Rond 2001 was de overtuiging gegroeid dat de bestudering van games een eigen vakgebied is met specifieke benaderingen, methoden en discussies.
Scenarios for Revolution in Sid Meier’s Civilization (1991) and (1994)
Martijn van der Burg
History is a source of inspiration for video game developers, and many games relate to history in multiple ways. Games can build on existing narratives, but can also provide their own, modifying existing perceptions or evoking new ones. Viewed this way, games are no different from older forms of media. As with films and novels, historical events and characters are building blocks for a new story in a gaming environment.
A legend of decolonial critique in play: A horror RPG in speculative worlds
Luke Hernandez
This paper is concerned with the online video game, The Secret World Legends (TSWL) and asks the question of how game players, game developers and humanities scholars can critique western coloniality within this western Horror Role-Playing Game.
Het spel en de regels. Game studies voor politiek theoretici en cultuurwetenschappers
Wim de Jong
Game studies biedt tal van aanknopingspunten voor onderzoek door politieke theoretici en cultuurwetenschappers. Politiek is in hoge mate een gereguleerd spel, waarbij de discussie over de spelregels altijd onderdeel is van de politieke strijd. Traditioneel is game theory een van de invloedrijkste benaderingen in de sociale wetenschappen, en er is een levendig debat over de mate waarin dit soort modellen inzicht geven in democratische processen.
Gespeelde geschiedenis: videogametechnieken en historische representatie
Pieter de Bruijn
Als medium om verhalen te vertellen heeft het videospel belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. Hoewel spellen uit de beginperiode als Spacewar! (1962) en Pong (1972) de focus vooral legden op de spelmechaniek van het torpederen van een ruimteschip of het terugkaatsen van een balletje, experimenteerden sommige ontwikkelaars ook in die tijd al met rudimentaire verhalende elementen.
© 2022 Open Universiteit | Lees de disclaimer en de privacyverklaring van de OU |Voor het colofon zie Over LOCUS |
Voor contact met de redactie kunt u mailen naar locus@ou.nl