Inhoud
Redactioneel
Marieke Winkler Martijn van der Burg
De dialoog (van het Oudgriekse διάλογος of ‘samenspraak’) is van oudsher een middel om complexe kennis inzichtelijk te maken. Zo is de bekende Socratische dialoog een didactische vorm die de deelnemers ruimte wil bieden om een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven te bezien. Anders dan bij een debat of discussie gaat het bij een dialoog namelijk niet om gelijk krijgen, maar om het tot stand brengen van verbinding.
‘An invitation to keep with the other’ or Refining definitions of the dialogue: Gadamer, Habermas, Derrida
Aldo Kempen
Enabled by smartphones, computer screens and endless media, present life seems more connected than ever. Throughout the day, we are inundated with information from all over the world: from breaking news to messages from friends, loved ones and even angry neighbours.
AI en de filmische verbeelding
Tom Giesbers, Tim van der Heijden en Bregt Lameris
Kunstmatige intelligentie ofwel AI is alomtegenwoordig in de hedendaagse cultuur. Hetzelfde geldt voor de verbeelding van AI. In deze uitwisseling onderzoeken we vanuit verschillende wetenschappelijke posities, zoals de filosofie, filmwetenschappen en media-archeologie, hoe AI wordt verbeeld in de films Her (Spike Jonze, 2013), Ex Machina (Alex Garland, 2014) en Conceiving Ada (Lynn Hershman Leeson, 1997).
Rechterlijke reflectie na de toeslagenaffaire: herstel van het recht als dialoog
Derk Venema en Iwan Wopereis
Dit artikel verkent de dialoog in de rechtspraak, preciezer geformuleerd: het recht als dialoog. Wij bestuderen de beschadiging van die dialoog door het toeslagenschandaal, en de reparatie ervan door middel van het reflectieproject van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (kortweg ‘de Afdeling’). Eerst verhelderen wij de betekenis van ‘dialoog’ en ‘reflectie’, vervolgens het dialogische karakter van recht en rechtspraak. Na een beschrijving van het toeslagenschandaal evalueren we kritisch de poging van de Afdeling tot herstel van de dialoog door middel van reflectie.
Portelli en de narratieve ruimte. Over oral history als dialoog
Susan Hogervorst en Nikki de la Rie
Oral history – mensen bevragen die uit eigen herinnering over het verleden kunnen vertellen – is razend populair. In talloze erfgoedprojecten wordt gebruikgemaakt van interviews en gastsprekers, en ook in films, literatuur en media zijn persoonlijke verhalen alomtegenwoordig. Veel historici staan echter wantrouwend tegenover oral history. Hoe weet je immers of het klopt wat mensen je vertellen?
‘en de mensen konden alleen nog maar luisteren’.
Marieke Winkler
Literatuur weerspiegelt de maatschappij. Wat dat betreft was het een kwestie van tijd voordat Nederlandse schrijvers de klimaatcrisis zouden gaan adresseren. In 2016 kon nog met verbazing worden vastgesteld dat klimaat als thema nagenoeg afwezig was in de Nederlandse letteren. ‘I still have yet to find a Dutch example of literary fiction in which the landscape, especially in relation to climate crisis, is central,’ stelde Astrid Bracke in haar lezing ‘Braving the North or Conquering the Sea: A Comparative Approach to British, German and Dutch Fiction on Climate’ (2016).
© 2022 Open Universiteit | Lees de disclaimer en de privacyverklaring van de OU |Voor het colofon zie Over LOCUS |
Voor contact met de redactie kunt u mailen naar locus@ou.nl